La Vanguardia d'avui publica a la pàgina 50 l'interessant article "¿Adiós @ Guternberg?" de Josep Massot, que s'afegeix a la reflexió del canvi d'usos de lectura que ha provocat la irrupció d'Internet i les TIC. Amb Internet s'inicia la revolució digital, on lectors, escriptors i editors comencen a canviar la seva manera de fer radicalment. Com afirma Joaquín Rodríguez, en el recent llibre Edición 2.0. Los futuros del libro, descarregable en PDF, el llibre electrònic (e-book) pot integrar sons, imatges i enllaços. Se supera la lectura lineal i es qüestionen el rol dels intermediaris, de la indústria editorial (que encara pensa en analògic) i els copyrights tancats (vegeu presentació J.Graells "Drets d'autor i propietat intel·lectual en entorns digitals").
Aquestes setmanes es debat molt sobre les noves formes de lectura digital (llegiu John C. Dvorak amb "We are becoming a nation of narrow thinkers, thanks to the Internet, newspapers, and schools"), en el sentit que ens mena inexorablement cap a un coneixement fugaç i virtual que substitueix el que s'obté per la lectura tradicional. Segurament el que és ideal és desenvolupar el cervell bitextual: els avantatges del cervell digital sense perdre les capacitats lectores habituals. És a dir, aquella comprensió lectora acceptable que està associada a una intel·ligència capaç de discernir i diferenciar continguts, per exemple, de dues editorials contraposades de dos diaris distints. D'aquí la importància de la campanya Què llegeixes? impulsada per la Generalitat.
De fet, l'internauta llegeix –com si escanegés– sols el 20% i no llegirà més de 110 mots o no llegirà més enllà de la meitat dels paràgrafs d'una web, tal com l'estudi de Jakob Nielsen i Hoa Loranger ressenyat per Jesús Encinar. Al mateix temps, hi una una colla de projectes de biblioteques digitals (i un pla de digitalització de Cultura en què hem tingut l'oportunitat de participar); és a dir, estem anant cap a una mena de biblioteca universal on la lectura esdevé una activitat comunitària, al costat de la participació massiva en la creació anònima de continguts per la qual multitud de joves es converteixen en autors usant mitjans digitals, com en We tell stories, amb ús de recursos com Twitter, Google Maps, e-books...
Davant aquests canvis profunds, no cometem l'error de Sòcrates en condemnar l'escriptura perquè creia que mataria la memòria. Pel fet de viure a cavall entre el món analògic i digital, siguem oberts cap a la lectura digital combinant-la amb el desenvolupament de la capacitat lectora clàssica habitual. De fet, el llibre, com diu Jeff Bezos d'Amazon, «és el darrer bastió analògic» que intenta copiar d'altres suports (com la música) noves formes de continguts i distribució: de moment descarregar un llibre costa uns 9,99 dòlars i digitalitzar un text, uns 200 (el cost de digitalització de llibres és aprox d'1 € per pàgina).
Benvinguda, doncs, la revolució digital!
Disculpeu l'extensió, però feia dies que volia lligar aquests conceptes en un sol post...
25 de maig 2008
Amb la nova era digital, ens equivocarem com Sòcrates?
Publicat per Família Graells i Roca a 12:46
Temes: curs, innovació - gestió coneixement, web
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
4 comentaris:
La qüestió de la lectura digital surt sovint en les reunions d’amics i jo sempre defenso que són dues formes diferents d’enfrontar-se a models diversos. La lectura tradicional (no m’agrada massa dir-li clàssica perquè és un terme amb connotacions de superioritat intel•lectual que, així d’entrada, no admeto) és una bona manera d’apropar-se a la lectura per plaer, a la actitud íntima davant un món de ficció, en el qual sempre en serà líder, mentre que la lectura digital és una opció impagable en el camp de la lectura que cerca la informació, el contrast, i que es mou en un món canviant, en continua i necessària actualització.
Potser és una manera molt reduccionista d’observar un fenomen que, per descomptat, està encara per desenvolupar i vés a saber cap on ens porta, però jo (lectora quasi compulsiva), ara i aquí, defenso aquesta doble visió.
L'article m'ha recordat l'anècdota que reprodueix A. Baricco en el seu llibre -molt recomanable- "Los bárbaros". El dia que Beethoven va estrenar la seva novena simfonia (avui paradigma de la música clàssica) moltes persones es van aixecar i varen marxar del teatre. La trobaven lletja, sorollosa potser, incomprensible. El món canvia i nosaltres amb ell. Tenir diverses opcions és garantia de llibertat i la proposta que fa Jordi Graells d'aprofitar ambdues capacitats lectores sembla un exercici de llibertat. Txema
@Francesca. Gràcies pel comentari i per haver-me fet adonar que el terme 'lectura tradicional' recull millor el que intentava dir. Records!
@Txema. Una anècdota molt gràfica per veure que les coses d'ara envelleixen a l'instant per donar vida i complementar-se amb les que arriben.
La escuela Bressola educa en el uso de Internet con La Conquista del Dominio .Cat
Escrito por Tecnonews el 26/05/2008a las 20:09:10
En esta actividad han participado unos sesenta alumnos de los cuatro niveles de la secundaria francesa impartidos en esta escuela, equivalentes al sexto de primaria, 1r., 2n. y 3r. de ESO del sistema educativo del estado español. A partir de las preguntas que plantea el juego La Conquista del Dominio .cat los alumnos de la Catalunya francesa se han lanzado a explorar Internet, utilizando los recursos que facilita el juego para aprender a buscar la información adecuada. "Los niños se han divertido mucho a la vez que han aprendido y han ejercitado el uso de las herramientas que se encuentran en la red" comenta Pau Pertegaz, el profesor que ha tutelado la actividad quien, además, ha trabajado con este juego "la importancia de educar a los alumnos para que adopten una mirada crítica ante toda la información que se encuentra en Internet".
Más de 2.500 personas han jugado hasta ahora a La Conquista del Dominio .cat, concurso promovido por la Fundación puntCat para conmemorar el octavo centenario del nacimiento del rey Jaume I. A través de cinco preguntas de diferente temática, el jugador averigua interesantes cuestiones sobre historia, literatura medieval, lengua catalana, leyendas populares e Internet.
Más de mil trescientas personas han conseguido ya su código por registrar un dominio .cat 50% de su precio habitual, además del diploma que las acredita como miembros de la Orden del puntCat.
Hasta el próximo viernes 31 de mayo se puede acceder al concurso desde http://santjordi.dominio.cat
Publica un comentari a l'entrada